Gengasbil ett alternativ.

27 Mar

Nu när bensinpriserna börjat nå 16 kr/l så blir det kännbart för ekonomin om man kör mycket. Gränsen är kanske nådd för att lämna bilar med bensin och dieseldrift. Elbilar är ju på gång men det verkar lite trögt och särskilt billiga är dom inte heller. Batteriet är den svaga punkten men kommer nog att lösas inom en inte altför lång framtid. Kan då gengas vara ett alternativ till framför allt för de som har lite tid över för att förbereda en bilfärd med en riktig brasa. Vedtillgången bör också vara bra.

Lite fakta:
Gengas står för generatorgas.

Gengasgeaggregat genererar gas

Gasenergin fås genom oxidation – reduktion. Det går till så att veden först oxideras till koldioxid för att sedan reduceras till kolmonoxid. Det är kolmonoxiden som man har för att driva motorn.

Oxidation: C + 2O -> CO2 + Värme
Reduktion: Värme + CO2 + C -> 2CO

Förbrukning är lite beroende hur torr veden är den skall vara så torr som möjligt. Vilket träslag man använder är också avgörande, bok är ett bra bränsle. Åtgången per mil är rätt så konstant och grovt kan man säga ca 20 liter kubb(mindre vedträn) per mil.

Träkol går också bra men då måste aggregatet var anpassat för träkol. Det blir normalt dyrare att använda träkol.



Nackdelar och fördelar gengas.

När man kommer till val av bil så är det nog många intressenter som lämnar detta alternativ p g a att man kan endast få personbilar som är äldre än 1975 godkända i bilprovningen. Det går visserligen att få bilar av senare årgång godkända men då måste man göra en komplett avgascertifiering  före registreringsbesiktningen vilket gör det hela alldeles för kostsamt.

Vid start och varmkörning avges ungefär lika mycket CO som från en bensinmotor men vid körning så är halten mycket låg. Sot och aska och kondens-vatten kan innehålla giftiga ämnen.

Driftkostnaden låg om man har tillgång till ved.

Växhuseffekten påverkas ej då man ju använder trä.

Rengöring måste ske regelbundet som tar tid och även filterbyte måste göras då och då.

Det går åt tid för att starta upp, få igång brasan och varmkörning.

Sammanfattning

Man måste nog vara intresserad och ha gott om tid för att skaffa sig en gengasbil men det vore rätt spännande. En fråga är varför man inte försökt att utveckla denna teknik, kanske beror det på att det var en sak som utvecklades på 20- talet och förpassats till historien som en omständlig och förlegad teknik.

Om lust och ork finns så vore det kul att ändå pröva på. Tänk att passara bensinstation utan att behöva kasta ut en tusing

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: